متن عاشقانه SAF , عکس باحال , عکس جدید , عکس سعید فریدون , عکس خفن , بدو عکس , متن اهنگsaf , عکس , عکس جالب , عکس بروز , عکس خنده دار , عکس طنز , عکس منظره , عکس دیدنی , پیام تسلیت ,

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 5508
تعداد مطالب : 214
تعداد نظرات : 123
تعداد آنلاین : 1



Saeid Alizade

‎Create Your Badge‎ href="http://cooltext.com">MAZDAB.IR
SAF LOVE رنگ کینگ

استخاره آنلاین با قرآن کریم
استخاره آنلاین با قرآن کریم



کد موزیک



مرجع کد آهنگ برای وبلاگ

کد همین آهنگ


فور یو چت


RSS

باحال ترینها در مزداب
باحال ترینهافقط در مزداب

پنج شنبه 27 فروردين 1394

خبرsaf

 

کد مطلب: 42617
اخبار استان
اخبار شهرستانها
بیرجند
اجتماعی
تاریخ انتشار: 1393/12/20 - 01:21
دهیار روستاهای مزداب، نقنج و آسو:
کم آب شدن قنات، فلزی بودن خط انتقال آب و نبود روحانی در خانه عالم از مهم‌ترین مشکلات این روستاها است

دهیار روستاهای نقنج، آسو و مزداب گفت: کم آب شدن قنات، فلزی بودن خط انتقال آب و نبود روحانی در خانه عالم از مهم‌ترین مشکلات این روستاها است.
به گزارش خبرنگار خاورستان، محمدی، دهیار روستای نقنج، آسو و مزداب در مراسم دهگردشی جمعی از مسئولین از این روستاها اظهار کرد: با عنایت به وجود خشکسالی ها طی چند سال اخیر، اکثر قنات های روستاهای مذکور با مشکل کم آبی مواجه گردیده اند که می بایست جهت امر مهم کشاورزی روستاها، چاره ای اندیشیده شود.
وی با بیان این که به لحاظ کوهستانی بودن منطقه، امکان حفر چاه فاضلاب وجود ندارد، افزود: اهالی این روستاها در رابطه با این موضوع، با مشکلات زیادی مواجه هستند و از طرفی دیگر آماده مشارکت جهت انتقال فاضلاب به این روستا هستند.
دهیارروستاهای نقنج، آسو و مزداب یادآور شد: در روستای نقنج، قطعی آب در فصل بهار و تابستان به وفور دیده می شود و اهالی روستا با مشکلات زیادی در این زمینه، دست و پنجه نرم می کنند.
محمدی اضافه کرد: خط انتقال آب شرب روستا فلزی بوده و در صورت ماندن آب در لوله، به همراه آب زنگ آهن نیز در آن دیده می شود که می بایست خط انتقال آب روستا تعویض شود.
وی روستای نقنج را طبق آخرین سرشماری، دارای 121 خانوار و 363 نفر جمعیت دانسته و بیان کرد: این روستا فاقد دفتر ICT روستایی و پست بانک است و طبق پیگیری های انجام شده، کد دفتر پست بانک اخذ شده اما متاسفانه تاکنون راه اندازی نشده است.
دهیارروستاهای نقنج، آسو و مزداب در رابطه با روستای آسو نیز گفت :این روستا در 74 کیلومتری شمال شرق شهرستان بیرجند واقع شده و دارای 183 خانوار و 589 نفر جمعیت است.
محمدی در بحث مشکلات این روستا یادآور شد: خانه عالم در این روستا و روستای مزداب احداث شده ولی روحانی مستقر وجود ندارد.
وی تخصیص اعتبار جهت ادامه سنگفرش در بافت قدیم روستا، ایمن سازی جاده آسفالته روستا از دو راهی خنگ به طرف روستا، تامین فضای ورزشی مناسب، راه اندازی شبکه های دیجیتال سیما،گاز رسانی به روستا و غیره را از مهمترین خواسته های مردم عنوان کرد.
دهیار روستاهای نقنج، آسو و مزداب در رابطه با روستای مزداب نیز گفت: تعدادی از موارد عنوان شده، خواسته مردم این روستا نیز به حساب می آید.
محمدی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی روستای مزداب به خط انتقال گاز طبیعی، درخواست بنده از مسئولین آن است که در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.
وی الحاق قسمتی از غرب روستا به طرح هادی به منظور احداث مسکن را یکی دیگر از درخواست های مردم در این زمینه عنوان کرد.
صفوی، رئیس آب و فاضلاب روستایی در این مراسم بیان کرد: در بحث آبرسانی سیار، در سال جاری به تعداد 92 روستای استان، کار آبرسانی انجام شده است.
وی تعداد جمعیت روستاهای استان که در سال 93 به آن ها آبرسانی صورت پذیرفته را بین 10 تا 200 خانوار عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جاری، ماهیانه به طور متوسط حجم آب رسانده شده به روستاها، 4 هزار و 500 کیلومتر بوده است.
رئیس آبفای روستایی بیرجند کار آبرسانی به روستاها را با تعداد 5 تانکر و با کمک بسیج سازندگی عنوان کرد و یادآورشد: بسته به جمعیت روستاها، به طور متوسط آبرسانی برای هر خانواده در ماه، 50 لیتر آب بوده است.
منبع: havarestan.ir/news/42617 



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: اخبارsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 12:49

پنج شنبه 16 بهمن 1393

قنات مزداب saf

 قنات مزداب، بیرجند


از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قنات مزداب

کشور ایران

استان خراسان جنوبی

شهرستان بیرجند

بخش مرکزی

روستا مزداب

مشخصات فنی

طول ۳۰۰۰ متر

عمق مادر چاه ۱۵ متر

تعداد میلهٔ چاه ۶۰

دبی ۷ لیتر بر ثانیه

مزداب قناتی است که در روستای مزداب از توابع بخش مرکزی، شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی قرار دارد.



مشخصات قنات[ویرایش]

طول این قنات ۳۰۰۰ متر است، تعداد ۶۰ میله چاه دارد و عمق مادرچاه این قنات ۱۵ متر می‌باشد. دبی این قنات ۷ لیتر بر ثانیه است.



تعداد مالکان این قنات ۶۰ نفر می‌باشد و اراضی تحت کشت این قنات ۱۴ هکتار می‌باشد.[۱]



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: قنات مزداب saf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 14:15

سه شنبه 9 دی 1393

اداب و رسوم اسماعیلیان در ایام محرم saf

به نام آنکه دارای جهان است

زنده یاد دکتر محمد فاروق فرقانی، در کتاب تاریخ اسماعیلیه قهستان، می نوسید:«قلعه دختر در جنوب طبس مسینا و در زیر پای دهکده قدیمی گاویچ قرار دارد. با توجه به داستانهای محلی، سپاه مغول پس از فتح هرات، قصد گذر از این منطقه و تصرف طبس مسینا و مومن آباد و شمال آن را داشته است. فداییان اسماعیلی مسقر در قلعه از ورود آنها جلویگری می نمایند، ولی پس از نبردی سخت کلیه فداییان به شهادت می رسند. فرمانده فداییان قلعه به نام شاه ولی با افرادش که مخالف تسلیم در مقابل مغول بودند خود را همچون جانبازان و سرداران کربلا می انگاشتند و سعی داشتند که حماسه کربلا را زنده کنند و این ناحیه را هنوز هم کربلای گاویچ می دانند و به یاد بود شهیدان در این رزمگاه میله ای از سنگ بر پاست که به نام میله شهیدان معروف است و مردم محل هنوز هم از انفاس قدسی آنان مدد می طلبند.»

شادروان محمد فاروق فرقانی، در کتاب تاریخ اسماعیلیه قهستان می نویسد: «اسماعیلیان همانند سایر مردم قهستان در ایام محرم به عزاداری می پردازند و در روزهای نهم و دهم و یازدهم محرم با گندمی که از مردم جمع کرده اند خرج یا غذا می دهند. این مراسم در دوره مراد میرزا با کوشش بیشتری انجام می گرفته است و برای مجالس روضه خوانی، وعاظی از سایر نقاط به سده می آوردند و مجالس ذکر مصیبت حضرت سید الشهداء را بر پا می داشتند و در عاشورا در سده تعزیه خوانان به اجرای مراسم تعزیه یا به اصطلاح محلی شبیه خوانی می پرداختند.ولی حال فقط مجالس روضه خوانی برقرار است.»

و اما درباره روستای مزداب که از جمله روستاهای قهستان سابق (خراسان جنوبی کنونی) است می توان گفت که در روزهای نهم و دهم محرم، اعضای جماعت اسماعیلی این روستا، جه ساکنان در روستا و چه کسانی که به شهرهای دور و نزدیک مهاجرت کرده اند، در جماعتخانه این روستا گرد هم می آیند و از غذاهای تهیه شده از گوسفندانی که بدین مناسبت ذبح شده انست در سه نوبت در همان محل تناول می کنند. البته هر نفری از این جماعت می تواند با اهدای مبالغی پول در این خرج یا غذا دادن سهیم شود این مراسم همراه است با ذکر مصیبت امام حسین (ع) از یکی از کتابهایی که در این باره موجود هستند، خواندن جند قصیده و فاتحه خوانی برای ارواح درگذشتگان از قدیم الایام تا زمان حاضر. این مقاله را بیتی از شاعر اسماعیلی قهستان در قرن یازدهم، محمودعلی مسکی مؤمن آبادی به پایان می رسانم:

حسین است پیشوای دین، به دشت کربلا غمگین ندیده کلب بدآیین، چه باک از خارجی دارم 

 



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: اداب و رسوم اسماعیلیان در ایام محرم saf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 15:56

سه شنبه 23 ارديبهشت 1393

 


وقتي قرار شد از روستاي مزداب گزارش تهيه كنم ناخودآگاه ياد ١٥سال قبل افتادم . زماني كه به عنوان يك معلم تازه استخدام قرار بود در اين روستا خدمت كنم.(مزداب) در ٦٠كيلومتري شمال شرقي بيرجند در مسير جاده آرين شهر به اسديه قرار دارد كه ازنظر تقسيمات كشوري جزو بخش مركزي شهرستان بيرجند است. قسمت اعظم روستا در دامنه يك تپه واقع شده و در آن موقع بيش از ٢٥٠خانوار ساكن روستا بودند دبستاني ١٠كلاسه و مدرسه راهنمايي به تازگي تاسيس شده بود هر چند منازل روستا لوله كشي آب نداشت ولي چند شير آب در نقاط مختلف روستا تعبيه شده بود كه اهالي از آن آب بر مي داشتند. محصول عمده كشاورزي حاشيه بسياري از روستاهاي منطقه، زرشك است.از دور و نزديك شنيده بودم كه خشكسالي و بي آبي مشكلات زيادي را براي اهالي با صفاي اين روستا فراهم آورده و باعث مهاجرت افراد زيادي شده است.هر چه به مزداب نزديك تر مي شدم خاطرات آن زمان بيشتر در ذهنم زنده مي شد، در ظاهر روستا كمي نو نوارترشده بود هم جاده آسفالت بود و هم اهالي داراي تلفن شده بودند ولي در چهره مردم طراوت گذشته ديده نمي شد.  





-



وقتي روستا آب نداشته باشد 


نزديك مسجد روستا با يكي از اهالي كه در سال هاي تدريس با او رفت و آمد داشتم مواجه شدم و از اوضاع و احوال روستا پرسيدم. او دردمندانه گفت: وقتي روستا آب نداشته باشد ديگر به چه چيز آن مي توان دل خوش بود.عليجاني افزود : تقريبا روزي يك تانكر از بيرجند آب مي آورد ولي اين حجم آب يك ساعت بيشتر دوام ندارد.وي يكي از عوامل مهم در بروز اين مسئله را در كنار خشكسالي، تخريب دو قنات روستا پس از احداث جاده جديد عنوان كرد و ادامه داد: طي دو سال با زحمت مسير قنات ها را باز كرديم ولي اگر سيل بيايد دوباره ريزش مي كند و بسته مي شود. بارها به مسئولان مراجعه كرديم تا براي رفع مشكل، ديوار بتني احداث كنند تا مانع تخريب قنات شوند ولي تا به حال همكاري نكرده اند.وي خاطر نشان كرد : زندگي در روستا كاملا به آب بستگي دارد الان براي مزارع هم در بعضي مواقع آب خريداري مي كنيم. به خاطر نبود آب،حمام روستا هم تعطيل است.عليجاني گفت:يك بار از صدا و سيما هم آمدند و گزارش تهيه كردند علاوه بر اين در هر دو سفر رئيس جمهوري هم براي حل مشكل آب، نامه نوشتيم ولي تا به حال خبري نشده است.مسئول شركت تعاوني مزداب هم يكي از مهم ترين مشكلات اين روستا را نداشتن شورا عنوان كرد و افزود : اين مسئله باعث ايجاد مشكلات زيادي براي مردم شده است.دهقان در خصوص تامين سوخت زمستاني مردم تصريح كرد : در مورد نفت مشكل به خصوصي نداريم و هر وقت كه خريد كنيم روز بعد از آن برايمان نفت مي آورند ولي مشكل عمده مردم نبود گاز است و مدت زيادي مي گذرد كه ماشين گاز به روستا نيامده است.وي كه مسئوليت تنها كتابخانه روستا را نيز بر عهده دارد در خصوص فعاليت اين كتابخانه گفت : كتابخانه زير نظر جهاد كشاورزي است ولي مثل گذشته به آن رسيدگي نمي شود. وي ادامه داد: در سال هاي گذشته هر هفته يك سرپرست از جهاد براي بازديد كتابخانه مي آمد و كتاب زيادي در اختيار ما قرار مي گرفت.حتي ما را براي دوره هاي كتابخانه و يا دام پزشكي مي بردند، اما حدود ٤سال است كه اصلا نيامده اند. به گفته وي از طرفي با مهاجرت قشر جوان تعداد مراجعان كتابخانه بسيار كم شده است . وي افزود : انگار از طرف همه فراموش شده ايم. در روستاهاي دو طرف ما يعني (گازار ) و (خنگ) طرح تلفن بي سيم اجرا مي شود ولي در مزداب هيچ خبري نيست. وي گفت: يكي ديگر از مشكلات عدم دريافت درست شبكه هاي سيما مي باشد به نحوي كه اكثر شبكه هاي تلويزيوني يا گرفته نمي شود و يا برفك دارد.وي ادامه داد : كشاورزي كه با اين در آمد يك دستگاه تلويزيون را با پول زياد، خريده دوست دارد وقتي خسته از سر مزرعه مي آيد بتواند از برنامه هاي مختلف سيما استفاده كند اما گاهي نه صدا را به درستي متوجه مي شوي و نه تصويري داري. آخر هم با اعصاب ناراحت بايد خاموشش كني.  





-



بهداشت روستا 


مسئول خانه بهداشت مزداب هم اوضاع بهداشتي روستا را نامطلوب توصيف و اضافه كرد : فاضلاب داخل كوچه ها و جمع آوري نشدن صحيح زباله وضعيت بدي را به وجود آورده است كه بايد براي اين موضوع با اجراي سيستم فاضلاب چاره انديشي شود.برزگر مهم ترين مشكل در زمينه رعايت بهداشت را كمبود آب دانست و خاطرنشان كرد:وقتي هر خانوار در روز فقط چند گالن آب براي مصرف داشته باشد مسلما بهداشت وضعيت مطلوبي ندارد و بيماري هاي زيادي را به دنبال خواهد داشت. وي در خصوص رابطه خشكسالي و بي آبي با درصد بيماري ها گفت : با اينكه جمعيت روستا نسبت به قبل كاهش يافته است تعداد مراجعان بيمار بيشتر شده است. به گفته وي خشكسالي ها در قد و وزن نوزادان و وضعيت مادران نيز تاثير گذار بوده است.وي تصريح كرد :نزديك ترين مركز بهداشتي به روستا بيمارستان خنگ است كه متاسفانه آنها هم آمبولانس ندارند و در مواقع ضروري بايد از آرين شهر كمك بگيريم.  





-



پزشك هر دوهفته يكبار 


وي ادامه داد : پزشك بايد هفته اي يكبار به روستا بيايد اما فعلا يك هفته درميان مي آيد كه جواب گوي جمعيت زياد اينجا نيست.وي در پاسخ به اين سوال كه افراد مراجعه كننده به عنوان بيمار چند نفرند گفت : مراجعان زيادي داريم به خصوص براي بيماري هاي فصلي در تابستان و سرماخوردگي در زمستان. به علت تعطيلي حمام مردم بيشتر دچار سرما خوردگي مي شوند. وي تاكيد كرد : با اجراي طرح هادي جمع آوري زباله و حل مشكل فاضلاب و تامين آب شرب سالم بسياري از مشكلات بهداشتي روستا رفع مي شود.غلامحسين غريبي مسئول سابق شوراي اسلامي مزداب كه در تمام سال هاي پس از انقلاب اين مسئوليت را عهده دار بوده است در مورد نبود شورا در مزداب گفت : با مشكلي كه در دفتر مخابراتي پيش آمد ٤نفر به شركت مخابرات معرفي كرديم. يك نفر فوق ديپلم و سه نفر هم ديپلم بودند ولي متاسفانه مسئولان مخابرات بدون دليل آنها را رد كردند و اصلا صحبت هاي ما را مورد توجه قرار ندادند و در حال حاضر هم دفتر مخابراتي مزداب زير نظر مسئول دفتر مخابراتي آسو اداره مي شود.در حال حاضر به طور رسمي در مزداب شوراي اسلامي نداريم  

 

منبع مقاله و ادامه مقاله به زودی اعلام میگردد  با تشکر از دوست و همیار گرامی رحیم غلامی




:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: مقاله مزداب در حسرت ابsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 13:5

یک شنبه 7 ارديبهشت 1393

تسلیتsaf

 با کمال تأسف باخبر شدیم (حاج نظر زارع) دار فانی را وداع گفت

این مصیبت را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماییم
و از خداوند متعال برای متوفی طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم






:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: تسلیتsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 10:6

یک شنبه 7 ارديبهشت 1393

تسلیتsaf

خانواده محترم بیگم بخشی ضایعه درگذشت مادر محترمتان
را به شما
و سایر بستگان ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند برای ایشان امرزش و برای
بازماندگانشان صبر عمری بابرکت را خواستاریم 



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: تسلیتsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 9:59

پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393

سالگرد تاسیس سایتsaf

به نام او که ذکر او شفای قلبهاست

امروزپنجم اردیبهشت سال یکهزار و سیصد و نود وسه مصادف است با ساخت این سایت(باحال ترینها در مزداب=اولین

رسانه ی اجتماعی مزداب)

 

 

از این بابت بسیار خرسندم زیرا که خواسته ی  ما ایجاد یک یک محیط گرم و دلباز برای هم روستاییان گرامی و دوستان بسیار عزیز من بود تا در کمال دوستی 
و برادری مشکلات  اندکی که خودباختگان به وجود اورده اند و اختلافات کوچکی برای ما ساخته اند را بهبود بخشیم که با کمک این دوستان بزرگوار مشکلات
مقداری تسلی یافت و بحمد و حول و قوه ی حضرت حق و استعانت از ائمه اطهار در سالی که عید ان با  دهه فاطمیه یک سو شده است
سعی خود را خواهیم نمود تا در اسرع وقت با همکاری دوستان این مشکلات و عقاید تحقیر و توهین امیز و مزاحاتی که بین دو فرقه محترم و عزیز مزدابی در گرفته است 
را بر طرف سازیم این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه دست در دست هم دهیم و کدورتهای قدیمی و خود محورانه را کنار بگذاریم.

دوستان عزیز و گرامی در طول این یک سال که از ساخت وب سایت گذشت سختی ها و مشقتهای زیادی از طرف عده محدودی به من وارد گشت 
لیکن هنگامی که خداوند متعال بخواهد  کوه سخت همانند اب جاری میگردد  منتی نیست اما در این مدت(که کم هم نبود ) یک عقاید اشتباهی را من شاهد بودم
(البته من به هیچ وجه قصد توهین به شخص خاصی را ندارم)و ان چیزی هم که مشخص است و همه به ا ایمان دارند این است که مذهب انها حق است
بنده خودم در استان سیستان و بلوچستان زندگی میکنم جایی که اکثریت انها برادران سنی هستند و در ان حتی سیکها(یک مذهب هندی) با مسلمانان زندگی میکنن حتی
انها هم میگویند مذهبشان حق است و حتی من درمورد دین مسیحیت هم تحقیقاتی داشته ام و حتی زرتشتیانی هم با من در مورد حقانیت دینشان سخن گفته اند و باورش سخت است ولی من دوست زرتشتی هم دارم انها هم میگویند دینشان برحق است نمیخواهم قضاوت کنم ولی میتوانم منطقی  بگویم انها هم
حق دارند زیرا که فطرت انسان به گونه ای است که خواهان برتری نسبت به بقیه هستند 

سخن من خواهان این است تا بازگویم اگر ما انسانها با هم متحد و یک دست به سوی خدایی که همه قبولش دارند حرکت کنیم میتوانیم امت واحده که حضرت رسول اکرم(ص) 
و مولای متقیات سرورما(مولا امیرالمومنین)به خاطر ان جهاد کردند را به وجود بیاوریم این سخن من بر عکس سخن دیگران به وطنم قسم شعار نیست زیرا ما خواهان ان
روز گاری هستیم که محرمش همه در یک دسته عزاداری میکردند و در کنار یکدیگر سجده بر درگاه حق میکردند در کنار هم بر سر سفره عشق و ایثار می نشستند و خبری
از هتک حرمت و توهین به ایین های مختلف که همه انها از نسل ادم و خواهران و برادران خودمان هستند نبود
خواهان مزدابی  زیبا دوستیهایی بی کینه امرزش از سوی خدا نه لعنت   زبان بر حق بازکردن نه تعصب کورکورانه نگاهای برادرانه نه هرزه و چشمهایی که صداقت در ان در همه جا موج
میزند نه فقط در پیشگاه مردم هدایت اختیاری نه اجباری تصمیم برای انتخاب دین و مذهب نه اجباری و دین زده کردن نوجوانان و جوانان هستیم
اری ما جوانان مزدابیم جوانان غیور خطه ای که در گذشته نه چندان دور بر سر اسم هم قسم  حقیقت میخوردند نه مانند اینک  که توهینشان نام ادیان دیگر است

اری بیایید با هم صادق باشیم بیاییم با یکدیگر امت واحده را به وجود بیاوریم مگر همین نبود خواسته ی مولایمان امیرالمومنین(ع) و سرورمان حضرت محمد(ص) و بانوی زیبایی ها فاطمه زهرا(س) و ما بقیه اولیا الله؟

 

 

اری به فرزندان خود بیاموزیم راه اینکه از دینی انتقاد کنیم این نیست که به همه پیروان ان دین توهین کنیم میتوانیم با خوبیهای مان انها را جذب کنیم به سوی دین یا مذهبی که معتقدیم 
برتر است (همانند امام صادق(ع))و اثبات برتری خود را با انسانیت خود اندازه بگیریم و بیاموزی نه با اسلامیت
زیرا که انسانیت(واقعی) صد درجه برتر است از اسلامیت(اجباری)
بیایید از خدا نترسیم و به او ایمان داشته باشیم
بیایید ائمه را برای وجودشان بخواهیم نه برای حاجاتمان
سعید علیزاده(مدیر وب سایت عظیم مزداب)
فردریک نیچه:من ان خدایی را خواهانم که در زندگی بتوانم با او برقصم و شادمان باشم(مثبت بیندیشید)
متاسفم برای خودم که فکر میکنم خدا فقط اشکهایم را میخواهد
به امید روزهای خوش برای تمام مزدابیها و تمام ایرانیها
به امید امتی واحد
یا علی 




:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: سالگرد تاسیس سایتsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 13:27

چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393

تسلیتsaf

در کمال تأسف باخبر شدیم

کربلایی علیجان کاربین

دار فانی را وداع گفت

این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نماییم و از خداوند متعال برای ایشان  طلب مغفرت کرده و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم
condolence message1 پیام تسلیت و آگهی ترحیم


 

 

 



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: تسلیتsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 14:38

شنبه 5 بهمن 1392

غم درگذشت....saf

خانواده محترم ملک بیگمی

مرگ هر موجود زنده بجز خالق یکتا و فنای دنیا؛

خاموش شدن این شمع نورانی را خدمت خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم

از خداوند یکتا رفع درجات آن بزرگوار دربهشت أعلا و مزید فضل و رحمت پروردگار بی همتا برایشان و طول عمر بازمانگان آن مرحوم همراه با سلامتی و حسن عاقبت شان خواهانیم

 

ازطرف:مدیرسایت و چادردوزان زاهدان



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: غم درگذشت, , , , saf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 19:28

سه شنبه 1 بهمن 1392

زرشک مزدابsaf

زرشک مزداب

شايد نام زرشک بر لبان شما لبخند بنشاند و طعم آن حس چشايی شما را برانگيزاند اما، آنگونه که شهاب آزاده روايت می کند، برای علی که به روستای "خشک" در خراسان برگشته تا درجمع آوری زرشک به خانواده اش کمک کند زرشک معنای ديگری دارد.<br />

زرشک، از پلو تا نوشابه
 

در روستای مزداب، نزديک بيرجند، خانوادۀ قلی پور بخش اصلی خانۀ خود را در آبان ماه به خشک کردن زرشک اختصاص داده اند. خوشه های زرشک به در و ديوار خانه آويزان شده تا خشک شود. اين خوشه های قرمز زرشک بايد روی ديوارها بماند تا کاملا خشک شده و به بازار مصرف عرضه شود.<br
زرشک محصول بومی خراسان جنوبی است و به صورت گسترده در آن مناطق کشت می شود. مرکز اصلی توليد زرشک در ايران است و تقريبا ۹۸ درصد زرشک ايران در مناطق اطراف بيرجند و قاين توليد می شود. در ديگر مناطق ايران بخصوص در اطراف البرز، زرشک به صورت وحشی می رويد اما اين زرشک هسته دار و فقط برای توليد آب زرشک و لواشک خوب است.<br />
در اطراف بيرجند باغات زيادی برای توليد زرشک ايجاد شده است. آمار های رسمی نشان می دهد که ۱۸ هزار خانوار روستايی و شهری در زنجيرۀ توليد، توزيع و فرآوری زرشک فعاليت دارند. نزديک به ۷۸۰۰ هکتار از باغات منطقه زير کشت زرشک است و سالانه ۸ هزار و ۴۵۰ تن زرشک توليد می شود. ارزش اقتصادی اين محصول ۲۴ ميليارد تومان برآورد می شود.<br />
قيمت هر کيلو زرشک در فصل برداشت در شهر بيرجند به طور ميانگين حدود چهار هزار تومان است.<br />
زرشک معمولا از طريق قلمه زدن تکثير می شود و ارتفاع درختچه های آن يک تا يک و نيم متر است و ماهی يک بار آبياری لازم دارد. درختچۀ زرشک در ارديبهشت ماه گل های زرد رنگی می دهد که در تابستان به ميوه تبديل می شوند، در اواخر مهر و اوايل آبان زرشک رسيده و آمادۀ برداشت است.<br />
درختچه های زرشک خار دار و ميوۀ آن به شکل خوشه است. خوشه های زرشک را با قيچی می چينند. خوشه های چيده شده را به ديوار آويزان می کنند تا هم از گرد و خاک در امان باشد و هم نيازی به وسايلی مانند خشک کن نداشته باشد.<br />
خشک کردن زرشک از مراحل مهم زنجيرۀ توليد است چون زرشک به سرعت سياه شده و کپک می زند و حتی بعد از خشک شدن نيز احتمال خراب شدن آن زياد است. برخی کشاورزان پنکه هايی را جلوی خوشه های زرشک می گذارند تا زودتر خشک شود.<br />
معمولا زرشک ها سه تا پنج ماه روی ديوار می ماند و بعد از آن پنکۀ بزرگی جلوی آن قرار می دهند تا گرد و غبار روی زرشک گرفته شود. خارها را نيز زنان روستايی از زرشک های جدا کنند.<br />
زرشک تالاری<br />
زرشک مرغوب قرمز رنگ به "زرشک تالاری" معروف است و زرشک های درجه دوم نيز " زيرتالاری" نام دارد. دليل نام گذاری زرشک تالاری به خاطر اين است که در تالارهای غذاخوری مصرف دارد و با آن زرشک پلو درست می کنند.<br />
برخی کشاورزان برای براق شدن زرشک ها به آن پارافين اضافه می کنند. اين کار اگر چه زرشک را مشتری پسند می کند اما از عمر آن نيز می کاهد.<br />
زرشک را می توان برای يک سال به آسانی نگهداری کرد اما اگر به آن پارافين زده شود در عرض سه تا چهار ماه خراب می شود.<br />
زرشک توليد شده معمولا در بازارهای مشهد و تهران عرضه می شود. مهمترين استفاده اين محصول همان زرشک پلو معروف است اما مربا و آب آن نيز خوشمزه و گران است. روستائيانی که زرشک توليد می کنند تقريبا در اکثر غذاهای خود از کوکو سبزی گرفته تا قيمه از زرشک استفاده می کنند. توليد کنندگان اين محصول می گويند زرشک در کاهش فشار خون بسيار موثر است. به تازگی در شهر مشهد نوشابه زرشک نيز توليد شده است. گفته می شود خارجی ها از زرشک به عنوان رنگ دهنده و چاشنی غذا استفاده می کنند.

با تشکر از دوست و برادر عزیز رحیم غلامی که

این مقاله را تهیه کردند



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: زرشک مزدابsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 20:3

پنج شنبه 26 دی 1392

تسلیت اندر تسلیت....saf

 

با کمال تأسف باخبر شدیم مرحومه مغفوره( سکینه اسماعیلی) دار فانی را وداع گفت

این مصیبت را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماییم و از خداوند متعال برای متوفی طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم

مدیریت سایت و مزدابیهای مقیم زاهدان



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: تسلیت اندر تسلیت, , , , saf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 18:50

دو شنبه 16 دی 1392

و باز هم تسلیتsaf

و باز هم تسلیت.....

 

و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی آغازی بی پایان را می سراید
خانواده محترم ناصری نصب 
درگذشت مادر بزرگ عزیز و گرامیمان

(مرحومه مغفوره صغری کارگر)

را تسلیت عرض نموده
برایش از درگاه خداوند متعال مغفرت ،برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم

مدیریت وب سایت و مزدابیها مقیم زاهدان



:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ،
:: برچسب‌ها: و باز هم تسلیتsaf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 19:41

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

با سلام و خوش آمد گویی به شما دوست عزیز بنده سعید علیزاده در تاریخ13خرداد 1374در روستای مزداب(یکی از بزرگترین روستاهای بیرجند)متولد شدم و هم اکنون در زاهدان زندگی میکنم هدفم از ساختن و اداره کردن این وبسایت ایجاد جو صمیمی و دوستانه بین خودمونه و البته هدف بزرگم هم شناسوندن روستای توریستی مزداب به ایرانیان عزیزه شما میتونید با پییشنهادها وانتقاداتتون منو در این امر همراهی کنین با تشکر از صبوری که به خرج دادین ممنون خیلی دوستون دارم جهت تماس با من بهMAZDABMA@GMAIL.COMایمیل بزنین LINE ID:SAEIDTAK74
ایمیل مدیر : saeidtak95@gmail.com


lovebaran
فرشگاه اینترنتی مزدابیها1

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باحال ترینها در مزداب و آدرس mazdab.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.